Siemiatycze

Podróże PKP znów poza zasięgiem mieszkańców Siemiatycz /WIDEO/

Region Pon. 03.11.2025 10:49:09
03
lis 2025

Po miesięcznym programie pilotażowym Zarząd Powiatu Siemiatyckiego zakończył realizację i finansowanie połączeń autobusowych z miasta Siemiatycze do dworca PKP w miejscowości Siemiatycze Stacja.

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak trudno jest mieszkańcom miasta korzystać z połączeń kolejowych, ponieważ dworzec PKP znajduje się około 8 km od miasta. Chociaż na biletach PKP widnieje nazwa stacji „Siemiatycze”, pociąg zatrzymuje się w miejscowości o nazwie Siemiatycze Stacja, na terenie gminy Siemiatycze. Problemem było i nadal pozostaje dotarcie z miasta do stacji.

W październiku br. powiat siemiatycki realizował program pilotażowy i uruchomił połączenie autobusowe między miastem a dworcem. Funkcjonowało 18 kursów dziennie.
Po miesiącu podliczono koszty i przychody, o czym poinformowano nas pismem sygnowanym przez Zarząd Powiatu:

– Koszty funkcjonowania pilotażowej linii w ciągu 25 dni wyniosły 58 117,50 zł. Dochód ze sprzedaży biletów to 4 182,98 zł, czyli 7,2% kosztów. Taki bilans jasno pokazuje, że linia nie była oblegana, a z połączeń autobusowych korzystały pojedyncze osoby.

Na posiedzeniu Zarządu w piątek, 31 października, zdecydowano o zakończeniu programu:

– Biorąc pod uwagę liczbę klientów PKP wsiadających i wysiadających na dworcu w Siemiatyczach-Stacji, wyniki badań ankietowych, a w szczególności faktyczne zainteresowanie korzystaniem z linii autobusowej na trasie Siemiatycze – Siemiatycze Stacja – Siemiatycze, Zarząd Powiatu Siemiatyckiego podjął decyzję, że nie będzie organizatorem połączeń na tej trasie.

Program zakończono 2 listopada. Problem pozostał. Mieszkańcy Siemiatycz, którzy chcą wybrać się w podróż pociągiem, muszą dostać się na dworzec we własnym zakresie – prosząc o podwózkę rodzinę lub znajomych albo korzystając z usług prywatnych przewoźników. Niestety, jak informują nasi czytelnicy, liczba TAXI działających na tym terenie jest mocno ograniczona i w weekendy czy późnym wieczorem często nie ma możliwości skorzystania z takiego transportu.





Przypomnijmy, że z Siemiatycz-Stacji są bezpośrednie połączenia kolejowe do Białegostoku, Czeremchy, Hajnówki, Siedlec i Warszawy. Pociągiem jadącym do Gdyni można dojechać m.in. do Ełku, Olsztyna, Iławy, Malborka, Gdańska i Sopotu.

Podróż pociągiem jest szybka, wygodna i w miarę niedroga, niestety niedostępna dla niezmotoryzowanych mieszkańców Siemiatycz.

Czy ktoś jeszcze podejmie ten temat i spróbuje zaradzić wykluczeniu komunikacyjnemu, które dotyka mieszkańców Siemiatycz i okolic? Pytanie pozostaje otwarte.




Poniżej publikujemy oficjalną informację Zarządu Powiatu:

Szanowni Mieszkańcy Powiatu Siemiatyckiego,

Drodzy podróżujący,

Zarząd Powiatu Siemiatyckiego na posiedzeniu w dniu 31.10.2025 r., zapoznał się ze statystyką liczby pasażerów pilotażowej linii komunikacyjnej na trasie Siemiatycze – Siemiatycze Stacja – Siemiatycze realizowanej przez PKS NOVA Spółka Akcyjna za okres od 01.10.2025 r. do 25.10.2025 r. na zlecenie Powiatu Siemiatyckiego.
W ciągu 25 dni z 450 wykonanych kursów skorzystało średnio 1,35 osoby/kurs. W powyższym czasie równocześnie pracownicy starostwa prowadzili obserwacje i badanie w zakresie korzystania przez pasażerów PKP z linii autobusowej. Podróżujący nie korzystali z dojazdów do Siemiatycz i z Siemiatycz zorganizowanym transportem PKS. Ankietowani podróżujący najczęściej jako powód, dla którego nie korzystają z oferowanych kursów, podawali posiadanie własnego auta, co zapewnia im komfort przejazdu z domu na stację z najczęściej dużymi i ciężkimi bagażami. Rodzice odwożący młodzież wskazywali także na względy bezpieczeństwa. Mieszkańcy wskazywali, iż wolą skorzystać z własnego transportu, gdyż dojadą do dworca spod domu.

Koszty funkcjonowania pilotażowej linii w ciągu tych 25 dni to kwota 58.117,50 zł. Dochód ze sprzedaży biletów wyniósł 4 182,98 zł. – 7,2% kosztów. Taki bilans jasno pokazuje, że linia ta nie jest oblegana a z połączeń autobusowych korzystają pojedyncze osoby.

Utrzymanie przedmiotowej linii w skali roku, przy założeniu, że cena 1 wozokilomenta nie wzrośnie, to kwota 848 515,50 zł. Jeden kurs tej linii to wydatek ok. 130 złotych. W przeliczeniu na liczbę klientów na kursie (1,35 osoby/kurs) wskazuje, że koszt dojazdu jednej osoby to kwota 95,67 zł.

Biorąc pod uwagę liczbę klientów PKP wsiadających i wysiadających na dworcu w Siemiatyczach-Stacji, wyniki badań ankietowych, a w szczególności faktyczne zainteresowanie korzystaniem z linii autobusowej na trasie Siemiatycze – Siemiatycze Stacja – Siemiatycze, Zarząd Powiatu Siemiatyckiego podjął decyzję, że nie będzie organizatorem połączeń na tej trasie.

Podróżujących informujemy, że pilotażowa linia autobusowa na trasie Siemiatycze – Siemiatycze Stacja – Siemiatycze zakończy funkcjonowanie w dniu 2 listopada 2025 r.

Z wyrazami szacunku

Zarząd Powiatu Siemiatyckiego

Mariusz Piotr Cieślik
Łukasz Zubik
Radosław Kondraciuk
Sylwester Zgierun
Jan Żeruń


Foto: ABol / aktualne i archiwalne
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Agnieszka Bolewska-Iwaniuk
+48.600262129

12 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.
Xxddd Wt. 04.11.2025 17:52:13

Żeby ktoś jeździł Trzeba zrobić reklamę w mediach.Sam ostatnio jechałem pociągiem i byłem zdziwiony że jest autobus Ale już rodzina wyjechała.!!!! Jak coś innego robi woj burmistrz itp to umieją nagłośnić w mediach a tu cisza cisza Wpierw poinformować naród że coś będzie plakaty inne media. A tu mieszkaniec Gm Siemiatycze wysiadasz i jesteś w szoku autobus podstawiony. Teraz ludzie będą myśleli że jest autobus a tu znowu Zoonk

boczek Śr. 05.11.2025 09:20:01

Szanowni Radni, Nie rozumiecie,że podróż koleją,to inwestycja w przyszłość. Ilu potencjalnych Janków muzykantów nie dostanie się do szkoły????? Przypominam,że Daniel Olbrychski tylko dzięki swojej determinacji bo piechotą szedł na stację w niemojkach, został wybitnym aktorem. Może jeden festyn mniej i budżet się dopnie.

Takietam Pon. 03.11.2025 20:56:49

Nie jest źle skoro skorzystało około 607 osób. Po miesiącu można było sprawdzić na których kursach korzystało najwięcej osób i je pozostawić. Zakładajac że 2 rano i 2 popołudniu to by było 4 a nie 18 i koszty by spadły. 😀

Dominik Wt. 04.11.2025 09:17:29

Dla porównania: linia 2 MKS to raptem 2-3 kursy rano i wieczorem. Przy odrobinie dobrej woli na linii burmistrz-starosta można zmodyfikować kurs tej linii, by obejmowała kurs do dworca, w godzinach największego obłożenia, by nie generować dodatkowych kosztów?

Takietam Wt. 04.11.2025 17:25:30

Zacna idea 👍

Dominik Pon. 03.11.2025 09:19:01

Niestety, jak na dłoni widać przykład topienia publicznych pieniędzy w pięknych hasłach o wykluczeniu transportowym, gdy autobusy wożą pojedyńcze osoby. Czy ktoś brał pod uwagę refundację kosztu dojazdem TAXI do dworca? Lub coś na kształt powiatowego Uber? Koszt serwisu i utrzymania nawet 2 aut osobowych jest o niebo tańszy od autobusu.

Zza sosny. Pon. 03.11.2025 15:55:21

To prawda - wiele osób ma pretensje, że nie ma jak dojechać, ale sami nie korzystają z transportu publicznego. Podobnie jest w innych przypadkach i zapewne tak - niestety - będzie z pociągami z Sokołowa P. do Siedlec czy Warszawy - wszyscy krzyczą, że teraz nie ma, a jak będą, to będą wozić powietrze...

Stefan Wt. 04.11.2025 10:18:13

A dlaczego nie puszczono zwykłego busa zamiast autobusu? Poza tym po 20 latach kombinowania z dojazdami do stacji PKP ludzie w miesiąc nie przesiądą się na dojazdy autobusem bo zwyczajnie wielu o takiej możliwości nie wie.

Mieszkaniec Wt. 04.11.2025 08:22:21

Wystarczyło by chociaż 1 rano, 2 w południe i 3 na wieczór. Ale nie...18 na cały dzień. Mają rozmach, bo za publiczne.

Georgi Śr. 05.11.2025 12:04:29

Mieszkam na Stacji obok peronów o nazwie Siemiatycze i nie widzę problemu. O ile inne dzielnice(Łojki, Zamoście itp.) mają trudności radzę się zwrócić u.Nowogrodzka- tam mają wprawę- może jakieś międzylądowanie z C. P. K? I alleluja i do przodu!

marta Pon. 03.11.2025 21:21:54

To są niestety skutki budowy trasy podczas zaboru rosyjskiego. W Pruskim zaborze linie kolejowe były gęste i przechodziły przez środek miast, a w rosyjskim, tak aby kolej była na obrzeżach, czego mamy przykład w Siemiatyczach, Białej Podlaskiej, Garwolinie, Mordach, Łukowie, Rykach, itd.

Georgi Śr. 05.11.2025 12:40:32

Prawda ale coś za coś a nie tylko wszystko na Zaborców. A padli by dorożkarze (podwody) a dziś ledwo koniec z końcem- TAXI?